Methodiek
We hebben het methodiekboek samengevat in een beknopte versie om een idee te kunnen geven van onze werkwijze. Deze kan je via de knop hieronder raadplegen.
3.2. Opbouw
Om de doelstelling te bereiken, is een goede opbouw nodig. Voor het begeleiden van persoonlijke leerprocessen is het belangrijk dat de opbouw grondig is voorbereid, zodat er ruimte en een kader is om in te spelen op de achtergrond, verwachtingen en input van de deelnemers en de evolutie van het proces, terwijl je tegelijkertijd naar de doelstelling toe blijft werken.Bij de opbouw zijn er verschillende elementen die je in de gaten moet houden. Ten eerste is een enthousiasmerende introductie belangrijk om de deelnemers zin te geven om aan de activiteit te beginnen. Ten tweede moet je tijdens die introductie duidelijkheid scheppen voor de deelnemers: wat zal er gebeuren, wat is de bedoeling, wat wordt er verwacht? Dit is het rationale en door dat te delen met de deelnemers kunnen zij actief participeren en hun leerproces mee vormgeven. Hierbij aansluitend moet je de deelnemers zowel tijdens als ter afsluiting van de activiteit stimuleren om op het proces te reflecteren, zodat ze bewuster met hun leren kunnen omgaan. Ten vierde moet je ervoor zorgen dat je vaardigheden en uitdagingen voldoende op elkaar afstemt: je tast de groep af en kiest de geschikte elementen uit je voorbereiding zodat je de uitdaging geleidelijk opbouwt, desnoods stuur je je voorbereiding bij. En ten vijfde is het belangrijk om voldoende afwisseling in de opdrachten te voorzien, zodat deelnemers met verschillende interesses en verschillende manieren van leren aangemoedigd worden om betrokken te blijven.
Lees verder
3.3. Drie basisvoorwaarden